Contrat agence illustration votre avis svp

- QUESTIONS SUR LE DROIT D'AUTEUR, L'IMAGE ET LES STATUTS UNIQUEMENT -
Pour les questions précises d'ordre juridique, contractuel, droit d'auteur, copyright, propriété intellectuelle. (Uniquement lié à l'image)

Contrat agence illustration votre avis svp

Message non lupar weiwei » 14 Juil 2014, 12:27

Bonjour,

Je suis une illustratrice novice en matière de contrat et j'aurai besoin de vos avis.

J'ai reçu par mail un contrat d'une agence d'illustration (italienne je crois) : http://www.inkandcolors.com
Ce contrat en anglais stipule si j'ai bien compris un paiement de ma part de 216 euros/an pour que le contrat soit effectif (en gros que l'agence commence à faire son travail), + 25% de commission sur les contrats obtenus par eux.

Voici la copie des termes du contrat :
Whereas, the Agent is capable of representing the Artist and marketing the artwork produced by the Artist; and whereas the Artist is an established artist of proven talent who wishes to have the Agent represent her in marketing certain rights pertaining to her work.
With consideration to the above premises, the parties agree as follows:

1.The Artist appoints the Agent to act as her exclusive worldwide representative. The Agent agrees to use its best efforts in submitting the Artist’s work for the purpose of securing assignments for the Artist. The Agent shall negotiate the terms of any assignment that is offered, but the Artist shall have the right to reject any assignment if she find the terms unacceptable.
2.The Artist, at her sole expense, shall initially provide the Agent with such samples of her work that are deemed necessary by the Agent for the purpose of securing assignments. Such samples will be provided in the firm of prints and digitals only. The Agent will accept no original artwork or transparencies, nor will the Agent be held liable for loss or damage of these materials, unless such loss or damage is caused by the Agent’s neglect.
3. An annual fee of £ 195,00 (U$D 295,00 ; €uro 216,00) will be paid by the Artist for promotional expenses, including, but not limited to, promotional mailing and paid advertising. The payment, made by check in order to Art Edizioni or by bank transfer (Beneficiary: Art Edizioni IBAN: IT05D0200801730000040638083 BIC SWIFT: UNCRITM1MG5), must be sent together with the signed agreement. All promotions concerning the Artist shall be assigned through Ink and Colors Ltd., under the name Ink and Colors Ltd., unless otherwise agreed to in writing between the Agent and the Artist.
4. This agreement shall take effect on the 08 day of July 2014, and remain in full force and effect indefinitely, unless terminated (see paragraph 11).
5. On all assignments from clients originally obtained by the agent undertaken by the Artist during the term of this agreement, the Agent is entitled to 25% of the billing. It is understood by both parties that no commissions shall be paid on assignments rejected by the Artist.
6. On all house accounts, as specified and listed in Schedule A attached to this agreement, the Agent will assume no responsibility, nor entitled to any commission.
7. The Agent shall be responsible for all billings.
8. The Agent shall make all payments due to the Artist within seven business days of receipt of any fees covered by this agreement.
9. The Agent, if requested by the Artist, will provide the Artist with semi-annual accountings showing all assignments for the period, client names, fees paid, dates of payment, amounts on which the Agent’s commissions are to be calculated and sums due less those already paid.
10. The Artist hereby declares that all work completed for clients of the Agent shall be her own work. The Artist hereby indemnifies the Agent against all claims and expenses, including reasonable attorney’s fees, arising from work completed for the clients of the Agent for which no release was requested in writing or for uses exceeding the authority granted by a release.
11. This agreement may be terminated by either party by giving thirty (30) days written notice to the other party. If the artist receives assignments after the termination date from clients originally obtained by the agent the commission specified in paragraph 4 shall be payable to the Agent for a maximum period of 8 months.
12. This agreement shall not be assigned by either party hereto. It shall be binding on and inure to the benefit of the successors, administrators, executors, or heirs of the Agent and the Artist.
13. Any disputes arising under the agreement shall be settled by arbitration under rules of the Arbitration Association. Any award rendered by the arbitrator my be entered in any court having jurisdiction thereof.
14. All notices shall be given to the parties at their respective address set forth above.
15. Both parties agree that the Agent is acting as an independent contractor. This agreement is not employment agreement, nor does it constitute a joint venture or partnership between the
Artist and Agent.
16. All amendments to this agreement must be written. This agreement incorporates the entire
understanding of the parties.
17. The laws of England shall govern this agreement.
In witness thereof, the parties have signed this agreement on the date set above.

Le contrat stipule que les modalités peuvent être discutées.

J'aurai voulu votre avis d'une part sur le contrat dans sa globalité : ça vous parait normal ?
D'autre part je n'ai pas envie (pas vraiment les moyens) de payer 216 euros/an juste pour démarrer le contrat, et en prime sans garantie de résultats ni remboursement le cas où il n'y aurait rien derriere.

Voilà donc j'aimerai savoir si ce genre de clause est courant avec des contrats artiste/agence d'illustration ou si je me vais avoir ?

Et aussi, quelqu'un a déjà entendu parler de cette agence d'illustration ?

Merci beaucoup :)
weiwei
Ersatz

Message(s) : 2
a noté: 0 fois
a été noté: 0 fois

Re: Contrat agence illustration votre avis svp

Message non lupar 2m » 21 Juil 2014, 21:45

salut et rapidement :
on ne paie pas pour travailler ! que ce soit 10 ou 216 euros.
Si l'agence te veut vraiment - c'est donc que tu as du potentiel - et donc tu n'as nullement besoin de donner de l'argent. C'est l'agence qui investit avec toi, donc c'est elle qui doit courir le risque...pas toi
Avis qui n'engage que moi : mais vu la gueule du site, vu les illustrations dessus...ça ne vole pas très haut (ha les gouts et les couleurs !)
Mais imagines...vu le nombre d'illustrateurs existants sur la planete : s'ils envoient des milliers de demandes pour bosser avec eux ...si certains répondent c'est de l'argent qui rentre sans rien faire.

bref à fuir. Tu reponds que tu n'es pas interessé...mieux tu ne réponds pas et tu mets leurs mails en "indésirables"

Le boulanger ne paie pas avant de faire son pain.
le dentiste ne paie pas avant de faire des soins.
bref pourquoi tu paierais !
2m
Pilier de comptoir

Message(s) : 1735
a été noté: 1 fois

Message non lupar weiwei » 22 Juil 2014, 12:08

Merci beaucoup pour ta réponse, cela me conforte dans ce que je pensais, mais comme je connais peu les pratiques du milieu...
En tout cas je leur ai répondu disant que je souhaitais pas payer cette avance avant d'avoir commencer a gagner de l'argent et je n'ai pas eu de réponse de leur part.
weiwei
Ersatz

Message(s) : 2
a été noté: 0 fois

Message non lupar 2m » 22 Juil 2014, 21:41

Surement qu'ils ne repondront pas. A chercher d'autres pigeons.
Apres si tu veux travailler avec des agences ou avoir un agents, ça se trouve sur le net. Tu les démarches et si ton niveau et ton style leur convient c'est eux qui te contacteront pour un premier travail. Mais toujours sans payer quoique ce soit avant.
2m
Pilier de comptoir

Message(s) : 1735
a été noté: 1 fois

Retour vers Aide juridique aux auteurs